MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2016-03-16
Närvarande:
Marianne Sjöquist, Ingegerd Ånestrand, Caroline Johansson, Magnus
Ollén, Leif Lantz,
Mattias Göransson
MÖTET ÖPPNAS
EKONOMI
Leif sammanfattar. Kontantkassan är nu avvecklad. Det finns 86 800 kr på kontot.
De flesta medlemsavgifterna är betalda för året. Föreningens ekonomi ser alltså
bra ut.
Det diskuteras om pengar ska investeras i tex extra evenemang eller puben.
TRAVKVÄLL
Sammanfattat var detta ett lyckat evenemang. 14 st deltog.
MORANAPPET
25 pimplande. Också detta ett lyckat evenemang. Byalaget tackar
för frivilliga insatser och sponsringar.
VALBORG
Mattias ansvarar för brasan inkl eldvakt. Brasan flyttas närmre
vattnet i år.
Staffan tillfrågas om att stå i den tillfälliga puben. Leif fixar fyrverkerier.
Ingegerd ansvarar för korvgrillningen. Samma agenda som föregående år. Ingegerd
fixar anslag.
ÅRSMÖTET
Sista lördagen i maj hålls årsmöte för 2016. Marianne har
påbörjat verksamhetsberättelsen, och tar kontakt med valberedningen inför
årsmötet. Ett styrelsemöte hålls för att stämma av innan.
BRYGGAN
Danne har tidigare fått ett förslag från kommunen på upprustning,
vilket känders för kostsam.
Annan lösning diskuteras. Marianne är i kontakt med Kultur och fritid. De
återkommer med förslag på hur de kan bidra.
GRÄSKLIPPNING
Marianne har undersökt om AMA kunde hjälpa till med underhåll av
badplatsen, men fick negativt besked. Det finns ev intresserade i byn som ska
tillfrågas. Magnus ställer en gräsklippare i förrådet vid badet.
KOFÄRJAN
Det har beslutats att kofärjan ska bort pga säkerhetsrisk. Olika lösningar på detta undersöks.
NÄSTA MÖTE
21/4 kl 19:00 hos Marianne
................................................................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2016-01-18
Närvarande:
Marianne Sjöquist, Ingegerd Ånestrand, Caroline Johansson, Magnus
Ollén, Leif Lantz,
MÖTET ÖPPNAS
EKONOMI
Leif rapporterar. Byalaget har för tillfället 68 243kr på Plusgirokontot.
Genomgång av medlemsregister, inbetalningar samt nya medlemmar.
KALENDARIUM
Genomgång av årets aktiviteter.
Dessa läggs ut på hemsidan, och kan komma att revideras under året.
Årsmötets datum diskuterades. Det beslutades att inte flytta
tidpunkten.
PUBEN
Värdar föreslagna och tillfrågade av Ingegerd.
Pubkortens pris höjt till 250kr.
BADPLATSEN
- Byalaget söker ungdom/pensionär som kan ansvara för underhåll av badplatsen.
- Valborgbrasan ska flyttas längre frå¨n vegetationen i år.
Eventuellt kommer markering upp för
denna.
- Fortsatt renovering av badplatsens bryggor planeras.
Bidragsmöjligheter undersöks av Marianne. Bryggorna inventeras
av Magnus och Danne.
Behovsspec för dessa tas fram.
NÄSTA MÖTE
17/3 hos Ingegerd..............................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2015-11-02
Närvarande:
Marianne
Sjöquist, Mattias Göransson, Ulf Larsson
MÖTET ÖPPNAS
PUBANSVARIGA
Ingegerd och Mattias kommer att ersätta Monika Björklund som pubansvarig. Finn Habbor kvarstår också som pubansvarig. Monika överlämnar till Ingegerd. Därefter info på hemsidan.
JULFEST
Julfest den 5 december.
Ingegerd pratar ihop sig med Maivor om tid som passar, samt inbjudan och anmälan.
Betalning direkt till Maiwor föreslås. Egen dryck medtages som vanligt.
Puben kan öppnas senare om kvällen om det finns mycket kvar i lager. Mattias kollar.
Inköp av glögg- fixas av Marianne.
Lotterier och priser - fixas av Leif. Frivilliga städar efter festen/dagen efter.
AKTIVITETAR 2016
Vi utgår från schema för 2015.
- Mora-nappet
- Pub 11/12 mars
- Pub 15/16 april
- Besök på Sundbyholms travbana; Håkan Swärd guidar (datum får
kollas av med Håkan) Valborg
(Mattias pratar ihop sig med Eva ang placering etc)
- 6 juni firande
- Midsommarfirande
- Pub maj, juni, juli, aug, färre pubkvällar på hösten
Förslag att ha vinprovning/whiskyprovning som teman.
Viktigt att få en bredd på pubvärdar.
Förslag på pubvärdar läggs ut på hemsidan.
MÖTET AVSLUTAS
..........................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2015-08-17
Närvarande:
Marianne Sjöquist, Caroline Johansson, Leif Lantz, Mattias Göransson
MÖTET ÖPPNAS
EKONOMI
Leif summerar.
På Plusgirot finns idag 68962kr
Simskolan ej avslutad ekonomiskt. Ligger minus i dagsläget, men
enl budget.
MEDLEMSREGISTRET
För året har 116 betalat 200kr, 1 betalat 400, 4 nya. Byalaget
har sammanlagt fått in 25 600 kr i medlemsavgifter.
Ingen medlemsförteckning ligger ute på hemsidan idag, pga integritetsfrågor.
Registret beslutas att fortsatt EJ vara offentligt med
kontaktuppgifter.
PUBEN
Monika vill avgå som pubansvarig. Detta ska annonseras ut till
medlemmarna. Finns intresse att ta över uppgiften?
KOMMANDE AKTIVITETER
Oktoberfest
ska hållas 10 oktober. Denna samordnas av Magnus Ollen och Magnus Smederöd,
Julfest ska hållas, i vanlig ordning.
Förslag om aktivitet på travbanan kom upp. Eventuellt i
november/februari. Håkan Swärd kontaktas ang detta.
MÖTET AVSLUTAS.
..........................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2015-01-19
Närvarande:
Marianne Sjöquist, Caroline Johansson, Dan Åsander, MagnusOllén, Leif Lantz,
Ulf Larsson, Ingegerd Ånestrand,
MÖTET ÖPPNAS
EKONOMI
Leif summerar 2014. På kontot ca 52 000kr (35 800 föregående)
Budgetering för 2015 ok. (Plus 16 406kr)
Ingegerd rapporterar att det finns pengar kvar i pubkassan, och vissa utgifter
finns kvar att betala.
KALENDARIUM
- Pub
Monika och Finn har ordnat pubkalendarium med tillfrågade pubvärdar.
Tema, tid osv bestäms av pubvärdarna. Pubreglerna har uppdaterats.
Hyra puben privat: Ingegerd sköter bokning efter Backgårdens godkännande.
- Pimpeltävling
Lördag vecka 8. Leif och Conny arrangerar detta i år. Korvgrillning på isen.
Fisksoppa i puben. (även om det inte blir tävling pga dålig is)
- Bryggan
Fler flytblock behöver bytas
- Städdag 26/4
- Valborg
- Årsmöte 30/5
- Nationaldagen
Pubkväll. Sågen. Marianne ordnar.
- Midsommar
- Simskola
- Fotbollsskola
- Moraputten
Kent ordnar denna aktivitet
- Gudstjänst
- Oktoberfest 10/10
- Julbord 2:a advent 5:e dec
GRANNSAMVERKAN
Vägföreningen har tagit upp detta. En polis kan komma och informera.
Marianne har kontakt med Eva kring detta.
STYRELSEN I FRAMTIDEN
Marianne, Leif, Ingegerd, Ulf sitter till 2015
Mattias sitter till 2016
Caroline sitter till 2016
MÖTET AVSLUTAS
.....
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2014-10-27
Närvarande:
Marianne Sjöquist, Caroline Johansson, Dan Åsander, MagnusOllén
Extra inbjudna: Majvor (ang julbord) Monika & Finn (pubansavriga)
MÖTET ÖPPNAS
PUBEN
Hur ska vi gå vidare?
Danne rapporterar. Färdigställande av detaljer kvar. Eventuellt byggdag 15 nov.
Pubgruppens uppgift ses som klar vid årsskiftet.
Monika och Finn gör pubvärd-lista till 2015, på eget bevåg.
Frivilliga välkomnas. Fasta events varvas med spontana aktiviteter i all
enkelhet.
Fredag/lördag/tid (max till24) /tema avgörs av pubvärden.
Nästa pubevenemang: Julbordet. Ideer kring puben kan samlas in här, samt
intresselista upprättas.
JULBORDET
Datum: 6 dec. Majvor föreslår 250kr/ person. Barn upp till 12: 10kr/fyllda år.
Styrelsen godkänner förslaget.
Tid: kl 18:00. Trubadur: Stefan. Majvor har meddelat honom.
Antal platser: ca 85 st. Majvor tar anmälningar och betalning i förskott.
Dukning osv fredagen kl 18:00. Majvor står för avec. Egen dryck medtages.
Även tömning av publagret mot klippkort. (ca 4 backar öl att förbruka)
Glöggbord utanför kl 18. Pubansvariga köper glögg, muggar osv.
Grantändning utan glögg. Städning: köpa in tjänsten av tex ungdomar i byn?
KASSAN
Snabb genomgång av kassainnehåll.
Det kostateras att byalaget har en del överskott, vilket planeras gå tillbaka
till medlemmarna genom framtida evenemang.
MÖTET AVSLUTAS
Antecknat av
Caroline Johansson
..........................................................................................................
ÅRSMÖTE 2014-05-31
Sågen kl 10:00
MÖTET ÖPPNAS
1 VAL AV ORDFÖRANDE OCH SEKRETERARE FÖR MÖTET
Ordförande: Marianne Sjöquist
Sekreterare: Caroline Johansson
2 VAL AV TVÅ (2) PROTOLKOLLJUSTERARE, TILLIKA RÖSTRÄKNARE
Ann Grenabo samt Lennart Lindblom
3 FRÅGA OM MÖTET UTLYSTS I TID
Ja
4 STYRELSENS VERKSAMHETSBERÄTTELSE FÖR DET SENASTE VERKSAMHETSÅRET
Marianne går igenom verksamhetsberättelsen, vilken mailats ut till
medlemmarna i förväg. Nytt för i år är att den spänner över kalenderåret
januari-december.
5 REVISIONSBERÄTTELSE FÖR VERKSAMHETSÅRET/RÄKENSKAPSÅRET
Leif Lantz redovisar den i förväg utmailade rapporten. Grovt sammanfattat:
Simskolan hade ett bra år. Dan har förhandlat bort lantrintömning och
sophämtning. I kassan ca 35 000 kr, ca 3 000 kr kontant. Byalagets resultat ca
14 000 kr.
6 FRÅGA OM ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN FÖR DEN TID REVISIONEN GÄLLER
Håkan Andersson läser upp dokument om ansvarsfrihet ur revisionsberättelse.
Allt har kontrollerats och är i sin ordning – varefter styrelsen beslutas få
fortsatt ansvarsfrihet.
7 FASTSTÄLLANDE AV MEDLEMSAVGIFTER
Tidigare år 200 kr. Summan beslutas står kvar.
8 FASTSTÄLLANDE AV BUDGET FÖR KOMMANDE VERKSAMHETSÅR
(KALENDERÅR 2015)
Leif Lantz sammanfattar den i förväg utmailade budgeten. Grovt sammanfattat:
Intäkter ca 85 000 kr, ca 81 000 i utgifter. Budgeten godkännes och fastställes.
9 VAL AV ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN FÖR EN TID AV ETT (1) ÅR
Beslut: Marianne Sjöquist får fortsatt förtroende.
10
VAL AV STYRELSELEDAMÖTER SAMT SUPPLEANTER FÖR EN TID AV TVÅ (2) ÅR
Dan Åsander har avsagt sig fortsatt engagemang i styrelsen. Valberedningen
föreslår tilfrågad Mattias Göransson, som godkännes och sitter som ledamot till
2016.
Styrelsens respektive mandatperioder fastställes enligt nedan:
Marianne Sjöquist (ordförande): 2015
Leif Lantz (ledamot): 2015
Ingegerd Ånestrand (ledamot): 2015
Mattias Göransson (ledamot): 2016
Magnus Ollén (ledamot): 2016
Caroline Johansson (suppleant): 2016
Ulf Larsson (suppleant): 2015
11 VAL AV REVISORER
Kjell Sköldberg samt Ove Randberg beslutas får fortsatt förtroende ett år
till.
12 VAL AV TVÅ(2) MEDLEMMAR TILL VALBEREDNINGEN
Sittande får fortsatt förtroende kommande år. (Håkan Andersson samt Eva
Mossgård)
13 BEHANDLING AV STYRELSENS FÖRSLAG OCH KORREKT INKOMNA MOTIONER
Inga inkomna motioner.
14 ÖVRIGA FRÅGOR
- Marie redovisar midsommarkassan
Grov sammanfattning: Intäkter 18 000 kr, utgifter 22 000 kr
(musik, underhåll av Sågen och stången, förtäring...)
Olika förslag kommer in ang hantering av midsommarkassan.
- Mora By Fiberförening informerar
Kent (kassör) rapporterar bla att förening är startad. Årsavgiften är 100 kr
och
medlemsavgiften 500 kr. Föreningen har ca 50 medlemmar idag. 12/6 hålls
årsmöte.
- Dan informerar om nya puben
Lyckade byggdagar har hållts. Arbetet går fort. 42 000 kr samlades in från
byalagets medlemmar till renoveringen. Premiäröppning på nationaldagen!
- Dan tackas för sitt engagemang i styrelsen
MÖTET AVSLUTAS
..................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2014-04-03
Närvarande:
Marianne Sjöquist Caroline Johansson
Dan Åsander Ingegerd Ånestrand
Magnus Ollén
Ulf Larsson
MÖTET ÖPPNAS
ARBETE MED PUBEN
Summering av tidigare arbetsdagar:
Ladan är urröjd, taket är klart, hönshuset är gipsat och golvet är igengjutet.
Nästa arbetsdag 5/4
- Uppstagning av rutten vägg. Bärning ska till.
- Behövs extra bärning under tank?
- Regla golv och lägga undermatta.
- Bygga mellanvägg.
- Måla hönshuset.
Provisorisk pub kan hållas i tex Sågen i sommar.
6 juni firas Nationaldagen på Sågen. Kaffe o tårta kl 15, pub på kvällen. Majvor fixar tårta. Ingegerd bekräftar detta. "Alla" tar med thermos med kaffe.
Marianne tar hand om kvällens pub.
STÄDNING AV BADHAGEN 26/4
Ingegerd fixar med utskick och styrning.
Kommunen vill göra inventering av badet, meddelar Dan.
Vänta tills detta är gjort innan byte av flytblock o iläggning av bryggan sker.
Danne har koll på detta och meddelar utgången.
VALBORG
Leif ordnar fyrverkerier. Pubfilial hålls i bastun. Marianne ordnar pubvärd. Pubkort gäller. Ingegerd ordnar grillning.
Magnus kollar brandspruta med Niklas Isetoft.
Ingegerd skriver ut sånghäften till kören.
Marianne stämmer av allt med Monica.
SKRIVELSE OM
NATURRESERVAT
Förslag till ombildning av naturreservatet är utskickat till byn.
Det innehåller utökat område o uppdatering av tidigare bestämmelser.
Marianne har gått igenom skrivelsen utifrån byalagets perspektiv.
Synpunkterna
har sammanställts och skickats till stadsbyggnadsförvaltningen
ÅRSMÖTE 31/5
Poster som ska förnyas 2014:
Dan, Magnus, Caroline och Marianne
Sittande till 2015:
Ingegerd och Leif
Dan meddelar att han lämnar sin post.
ÅRSAVGIFTER
33 obetalda årsavgifter hittills.
MÖTET AVSLUTAS
.......................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2014-01-27
Närvarande:
Marianne
Sjöquist Caroline Johansson
Dan Åsander Leif Lantz
Magnus Ollén Ingegerd Ånestrand
Ulf Larsson
MÖTET ÖPPNAS
ARBETE MED PUBEN
Summering av städningen 18-19 januari:
Det var bra uppslutning under städningen. Ca 40 pers deltog i uttömningen
av det som ska bli nya publokalen. Tömningen betraktas som klar. Nästa steg:
1 Keeper köper in material till pubens tak/logens golv.
2 Finansiering. Ett utskick till byborna ska göras, för att starta en
frivillig insamling som ska
finansiera de materiella kostnader Backgården inte står för. Insättning sker
till nystartat konto, avsett
enbart för puben. Ingegerd ordnar detta. Danne, Patric och Caroline
formulerar utskick snarast.
3 Keeper tar hem material utifrån vad kassan tillåter.
4 Byggstart 1 mars.
AVTAL PUBEN
Styrelsen ger ok till hyresavtalet som ska upprättas mellan Byalaget och
Backgården.
Marianne skriver under för byalagets räkning.
EKONOMI
Leif rapporterar att 2013 års resultat är plus 14 526 kr. Det diskuteras
om del av summan ska läggas på lösöre till puben.
KALENDARIUM
Årets aktiviteter kommer se ut som föregående år. Datum finjusteras av
Ingegerd.
Preliminärt ser det ut så här:
22/2 Moranappet
26/4 Städ av badhagen samt renovering av dass
30/5 Valborgsfirande vid badet
31/5 Årsmöte
Midsommar
Simskola
Gudstjänst
Upptagning av bryggan
11/10 Oktoberfest
6/12 Julbord
NÄSTA MÖTE
31/3 kl 19:00 hos Ingegerd.
.........................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2013-11-04
Närvarande:
Marianne Sjöquist Caroline Johansson
Dan Åsander Leif
Lantz
Magnus Ollén
MÖTET ÖPPNAS
JULBORD
Begärda offerter har begrundats och resulterat i beslut.
Årets julbord ska hållas lördagen 7/12 på Stallbacken. (Sundbyholms travbana)
Caroline gör layout för ett anslag som Ingegerd kan maila ut, samt sättas upp på
byns anslagstavlor. Anmälan ska ske till Marianne eller Magnus.
Kostnad 275 kr. Dryck tillkommer.
Anmälan är bindande, men betalas på plats av deltagarna.
Caroline boka bussresa t.o.r. vilken byalaget bjuder på. (3 300 kr)
Trubadur kontaktas av Caroline/Dan.
MÖTET AVSLUTAS
.......................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2013-10-21
Närvarande:
Marianne Sjöquist Caroline Johansson
Dan Åsander Leif
Lantz
Ingegerd Ånestrand
MÖTET
ÖPPNAS
UTVÄRDERING AV OKTOBERFEST
Styrelsen är enig om att årets Oktoberfest var en lyckad tillställning. Det
fungerade bra att hålla till i Maskinhallen på Backgården, trots att
trubadurernas ljud fördelades aningen ojämnt i lokalen.
Deltagandet, maten och underhållningen fungerade bra.
JULBORD
Årets julbord hålls 7/12. Då vi fått bakslag från Marys och Gästhamnen,
diskuteras alternativ.
Förfrågan skickas till dessa:
Stallbacken (Dan)
Eskilstuna Golfklubb (Leif)
Strand (Marianne)
Buss tor Mora (Caroline)
GLÖGG & GRANTÄNDNING
1:a advent 30/11 ska granen tändas. Vi ses kl 16:00 på torget där det bjuds på
glögg.
Lasse, Stefan o Co ordnar med gran. Marianne köper glögg och pepparkakor.
PUBEN
Intresset för att hålla pubverksamheten vid liv undersöktes med hjälp av
namnlista på Oktoberfesten. Kring 50 namn finns på listan för frivilliga
arbetare. Styrelsen beslutar därmed att driva projektet vidare.
Nästa steg är att organisera en styrgrupp. Caroline, Dan och Patric tar ett
startmöte med Majvor och Christer, då finansiering och byggfrågor tas upp.
EKONOMISK
RAPPORT
Leif delar ut budget samt utfall. Jämförelse visar att kolumnerna stämmer bra
överrens.
Troligt resultat vid årsskiftet: 18 000 kr.
MÖTET AVSLUTAS
...........................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2013-09-09
Närvarande:
Marianne
Sjöquist Magnus Ollén
Dan Åsander Leif Lantz
Caroline Johansson Ulf Larsson
Patric Larsson (gäst)
MÖTET ÖPPNAS
PUBEN
Marianne
och Dan sammanfattar mötet med K-G, där det meddelades att pubverksamheten ej
förnyar lokalhyreskontraktet. En enklare inventering av vilka inventarier som
ska följa med verksamheten har gjorts. 1 oktober ska puben vara tömd.
Tömning sker söndag 22/9 kl 11:00.
Caroline och Patric presenterade skisser över hur en ny pubverksamhet kan
se ut om den hålls i Backgårdens gamla ladugård. Mycket material som finns i
byggnaden kan användas till att skapa nya lösa och fasta
inventarier. Förslaget ska diskuteras med Majvor och Christer, och en
intresseanmälan för iordningsställande av de nya lokalerna ska göras bland
byalagets medlemmar, bla under Oktoberfesten.
OKTOBERFEST
Det är beslutat att årets Oktoberfest hålls i Backgårdens nya maskinhall.
Finn gör inbjudan. Anmälan sker till Finn och Monika. Kostnad: 100 kr. I priset
ingår mat, en öl, samt två lotter.
Tält ska resas inuti maskinhallen för att få upp värme. Resning sker
fredag 4/10 kl 19:00.
Städning sker 6/10 efter kl 10:00.
ÖVRIGT
Caroline tar in offert på julbord från Sundbyholms gästhamn.
NÄSTA MÖTE
Marianne
kallar till nästa möte.
MÖTET
AVSLUTAS
.........................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, 2013-08-19
Närvarande:
Marianne
Sjöquist
Dan Åsander
Caroline Johansson
Ulf Larsson
Magnus Ollén
I ngegerd Ånestrand
MÖTET ÖPPNAS
HYRESKONTRAKT PUBEN
Styrelsen
har mottagit förslag till nytt hyreskontrakt för pubverksamheten perioden
2013-2015 från K-G. Föreslaget är, att verksamheten hålls mellan sista helgen i
maj och sista helgen i september, vilket försvårar
aktiviteter under vinterhalvåret. Hyresvärden vill även poängtera att en
eventuell försäljning av fastigheten kan bli aktuell, och pubverksamheten därmed
förvisad från lokalen.
Styrelsen beslutar att EJ förnya/skriva under hyresavtalet. Alternativa
lokaliteter diskuteras, och årets resterande aktiviteter flyttas till annan
plats. Marianne kontaktar Majvor för diskussion kring eventuell framtida
pubverksamhet i Backgårdens gamla ladugård. Styrelsen informeras om utgången.
OKTOBERFEST
Årets Oktoberfest hålls i vanlig ordning, men på annan lokal. Föreslaget
är Backgårdens nya maskinhall. Möjligheten undersöks av Marianne. Magnus O
ansvarar för maten, Finn och Monika för dryck.
JULBORD
I
år har Majvor inte möjlighet att laga maten, så andra alternativ diskuteras.
Många olika förslag kom upp – i och utanför Mora. Alternativen undersöks
snarast. Bla kollar Ingegerd med Marys.
BADHAGEN
Marianne
tar upp problem med sophanteringen vid badet. Kärlet har varit överfullt. Likaså
latrinen på dasset. Problemet är åtgärdat tillfälligt, men Dan kontaktar EEM för
att se över vad som är avtalat.
NÄSTA
MÖTE
Marianne kallar till nästa möte.
MÖTET AVSLUTAS
..........................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Årsmöte 2013-06-01, Sågen
Närvarande ur styrelsen:
Marianne
Sjöquist Ulf Larsson
Dan Åsander Magnus Ollen
Caroline Johansson Ingegerd Ånestrand
Leif Lantz
MÖTET ÖPPNAS
De 20-tal medlemmar som kommit hälsas välkomna.
VAL AV ORDFÖRANDE OCH SEKRETERARE FÖR MÖTET
Årsmötet
väljer Marianne Sjöquist till mötesordförande.
Årsmötet väljer Caroline Johansson till mötessekreterare.
VAL
AV PROTOKOLLJUSTERARE TILLIKA RÖSTRÄKNARE
Beslut: Leif Björklund och Anders Carlsson.
HAR MÖTET UTLYSTS I TID?
Enhälligt ja från mötets deltagare.
VERKSAMHETSBERÄTTELSE
Marianne
presenterar verksamhetsberättelsen som sträcker sig ett år tillbaka.
Mötet beslutar att godkänna denna och lägga den till handlingarna.
REVISIONSBERÄTTELSE
FÖR VERKSAMHETS/RÄKENSKAPSÅRET
Leif
lägger fram ekonomisk rapport för 2012.
Mötet beslutar att godkänna rapporten och lägga den till handlingarna.
FRÅGA OM ANSVARSFRIHET FÖR STYRELSEN FÖR DEN TID REVISIONEN AVSER
Marianne
läser upp Kjell Sköldbergs (revisor) godkännande av styrelsens ansvarsfrihet.
Mötet beslutar att ge styrelsen ansvarsfrihet för det gångna
verksamhetsåret.
FASTSTÄLLANDE
AV MEDLEMSAVGIFTER
Inga
önskemål om ändrad avgift. Fortsatt 200 kr/år/hushåll.
BUDGET FÖR KOMMANDE VERKSAMHETSÅR (kalenderår)
Leif
presenterar budget för 2014. Budget godkänns och fastställs.
VAL
AV ORDFÖRANDE I FÖRENINGEN FÖR EN TID AV ETT ÅR
Sittande,
Marianne Sjöquist får fortsatt förtroende.
VAL AV
ÖVRIGA STYRELSELEDAMÖTER SAMT SUPPLEANTER
Beslutat:
Ledamöter Ingegerd Ånestrand samt Leif Lantz sitter till 2015.
Ledamöter, Dan Åsander samt Magnus Ollén sitter till 2014.
Suppleanter: Caroline Johansson till 2014 och Ulf Larsson till 2015.
VAL AV
TVÅ REVISORER SAMT REVISORSUPPLEANTER
Revisor
Kjell Sköldberg kvarstår till 2014. Revisorssuppleant Ove Randberg kvarstår till
2014.
VAL AV TVÅ MEDLEMMAR TILL VALBEREDNINGEN
Sittande,
Eva Mossgård samt Håkan Andersson, får fortsatt förtroende.
BEHANDLING
AV STYRELSENS FÖRSLAG OCH I RÄTT TID INKOMNA MOTIONER
Inga
inkomna motioner.
ÖVRIGA
FRÅGOR
-
Leif berättar om medlemsläget. Det saknas betalning från 7 medlemmar, vilka tros
vill ha fortsatt
medlemskap.
- Bastun skall sotas 12/8 kl 8-10. Håkan Swärd låser upp.
- Håkan Swärd påpekar att aggregatet i bastun bör bytas ut. Ulf Larsson
frågar Sirviö ang ett begagnat.
- Anders Carlsson tar upp frågan om tidsenlig belysning vid bykärnans
gator. Han tar på sig att kontakta
Eskilstuna Kommun i ärendet.
- Marianne informerar om ett infomöte om fiberdragning. Det hålls onsdag
19/6 kl 19:00 på Sågen.
Daniel Mossgård meddelar att han vill donera en flytbrygga att förankra
utanför badet. Möjligheten ska
undersökas vidare av Dan Åsander.
..........................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte,
2013-05-20
Närvarande:
Marianne
Sjöquist
Dan Åsander
Magnus Ollen
Caroline Johansson
Ulf Larsson
Ingegerd Ånestrand
Leif Lantz
MÖTET ÖPPNAS
INFÖR ÅRSMÖTE
Årsmöte ska hållas 1 juni kl 10:00 på Sågen. Kallelse har gått ut via mail,
och anslag sitter uppe.
Magnus bakar. Ingegerd, Caroline mfl tar med kaffe. Ingegerd tar med
tillbehör, muggar osv.
Styrelsen samlas 9:40 för iordningställande.
Dagordning ska skickas till Ingegerd och läggas ut på webben.
Leif presenterar kassarapport för 2012:
Intäkter: 88 730 kr, Kostnader: 87 514 kr
Resultat: 1 216 kr, Plusgiro: 25 339 kr, Kontantkassa: 152 kr
Rapporten godkännes av styrelsen.
Leif presenterar budgetförslag för 2014. Vissa korrigeringar görs.
Ingegerd mailar ut underlag inför årsmötet till samtliga medlemmar.
VERKSAMHETSBERÄTTELSE
Marianne har påbörjat en Verksamhetsberättelse. Styrelsen godkänner
utkastet efter mindre korrigeringar.
.........................................................................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte
2013-03-11
Närvarande:
Marianne Sjöquist
Dan Åsander
Magnus Ollen
Ulf Larsson
MÖTET ÖPPNAS
FÖREGÅENDE PROTOKOLL
Det noterades att regelverket för pubvärdarna är under
uppdatering.
Tid för simskolan kommer senare (Karin har det under kontroll)
Mora-nappet är genomfört.
Det beslutades att städdag vid badet blir den 21/4 (Anslag om detta sätts
upp på "tavlorna").
Bryggan fixas helgen efter så att den är klar till Valborg.
EKONOMI
Vi har ca 40.000,- i kassan/banken
VALBORG
Staffan tar hand om puben i bastun, Leif fixar fyrverkeri
och brasan, Magnus fixar korv och tillbehör + grillkol om det behövs, Finn och
Marianne är grillmästare, Isetoftarna ombeds att vara eldvakt samt ta med
brandspruta.
Styrelsemöte, Moralund 2013-01-21
Närvarande:
Marianne
Sjöquist
Dan Åsander
Magnus Ollen
Caroline Johansson
Ulf Larsson
Monika Björklund
Ingegerd Ånestrand
Leif Lantz
MÖTET ÖPPNAS
PUBEN
Det
har beslutats att minst lika många pubdagar som föregående år ska hållas, med
ett spann mellan 15 mars, och 8 november. Tänkta pubvärdar har listats. Utöver
planerade dagar/kvällar har idéer och önskemål
kring
tex After work, trubadurkväll och temakväll kommit in. Därmed utökas ev antalet
pubdagar.
Finn håller kontakt med K-G i frågor som rör puben.
Finn ordnar med tillverkning av pubkorten.
Monika ansvarar för pubens kassa samt nyckel. I dagsläget finns 18 165 kr,
varav ca 7 500 kr är vinst.
Monika sänder pub-kalendarium till Ingegerd, som i sin tur lägger ut detta
på webben. På webben finns nu också uppdaterade regelverk för pubvärdarna.
KALENDARIUM 2013
Inga större ändringar gjordes i det föreslagna kalendariumet.
Ingegerd stämmer av med Karin datum för simskola samt gudstjänst.
Danne stämmer av med Kent ang Moraputten.
Danne stämmer av med Finn ang datum för Oktoberfest.
Ingegerd ansvarar för renskrivning av detta och utläggning på webben.
MORANAPPET
Ansvariga
för Moranappet är Arne och Leif.
Ingegerd och Leif hörs ang anslag/anmälan som ska sättas upp. Ingegerd
ansvarar för utskicket.
Arne och Leif sköter inköp, som tex korv. Start kl 11:00.
MEDLEMSLISTA
Ingegerd
skickar ut information om medlemskap och betalning via mail till samtliga i
byalaget.
EKONOMI
Leif
ger en snabb rapport.
Byalaget har 25 339 kr på Plusgirokontot, och 152 kr i kontantkassan för
tillfället.
Vidare kommer ett bokslut göras inom kort.
ÖVRIGT
Bryggan
ska renoveras. Det är budgeterat för byte av 2 st pontoner till i år. Detta sker
i samband med städdag i Badhagen.
Danne berättar att han formulerat om hyresavtalet rörande puben gentemot
K-G. Det har förtydligats kring tex vatten och brandförsäkring. Dokumentet
mailas ut till styrelsen för överseende.
NÄSTA
MÖTE
Nästa
styrelsemöte hålls 11/3 kl 19:00 hos Ulf Larsson.
Antecknat av
Caroline Johansson
.....................................................................................................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte 2012-10-29
Närvarande:
Marianne Sjöquist
Caroline Johansson
Ingegerd Ånestrand
Magnus Ollen
Leif Lantz
Maivor Hedström
MÖTET ÖPPNAS
EKONOMI
Leif presenterar 2012 års ekonomi. Byalaget ligger 400 kr minus
sammanslaget mot budgeten. –Vilket är ett bra utfall. På kontot finns 28 417 kr
i dagsläget, och i kontantkassan 1 500 kr.
MAIVORS JULBORD
Följande beslutades vid mötet:
Granen tänds 1:a advent. Backgården och Storgården letar gran och reser
den. Ingen 2:a grantändning vid julbordet.
Samling 16:30 i jordkällaren för glögg. Eva och Ulf tillfrågas av Marianne
om ansvaret för detta.
Anmälan till julbordet senast 25 november. Betalning vid anmälan till
Maivor. Ok med kontantbetalning. Pris: 200 kr/pers, 100 kr för barn 7-15 år. Vid
över 75 anmälningar reses tält helgen innan. Musikunderhållning av Stefan i
vanlig ordning, som lovats 2 500 kr.
Marianne och Caroline, samt ev Monika gör dekorinköp och ställer upp bord,
stolar och dekorerar fredagen innan. Detta ska inhandlas: dukar,
plastglas, servetter, marschaller, girlanger, soppåsar. Leif köper lottringar
och ordnar vinster till dessa.
Värme i puben sätts igång torsdag kväll. Magnus och Dan ansvarar för
detta.
FÖREGÅENDE PROTOKOLL - Uppföljning
Dan meddelar att förslag på nytt hyreskontrakt för puben ska mailas till
K-G vid årsskiftet.
TV är inköpt. Antenn och box återstår.
Förnyelse
av pubens lathund/regelverk bör göras av de nya pubansvariga, vilka tillfrågas
kring detta.
ÖVRIGA
FRÅGOR
Leif
föreslår att man vid bokning av bord och stolar anger antal, så fler har
möjlighet att låna parallellt.
Caroline och Marianne inventerar antal bord och stolar vid uppställningen
inför julbordet.
NÄSTA MÖTE
21 januari kl 19:00 på Moralund (Caroline)
Antecknat av
Caroline Johansson
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte 2012-09-04
Närvarande: Frånvarande:
Leif
Lantz
Marianne Sjöquist
Dan Åsander
Caroline Johansson
Ulf Larsson
Ingegerd Ånestrand
Magnus Ollen
MÖTET ÖPPNAS
FÖREGÅENDE PROTOKOLL - Uppföljning
Utvärdering av Mora Beachparty: Bra arrangerat och väl mottaget. Ett koncept vi
vill ta upp igen nästa sommar.
Puben: Det ska följas upp huruvida TV ordnas. Dan har tagit upp förnyelse av
hyreskontrakt med K-G. Även på- och avstängning av vatten har diskuterats.
Avvaktar fullständig lösning.
OKTOBERFEST
Förslag på ansvariga: Monika och Finn, med Dan som stöd. Marianne tillfrågar
Monika.
Datum: 6/10. Förslag: Passande klädsel. Inbjudan bör ut snarast.
STRINDBERG
Kulturell afton. Ansvarig: Marianne. Tryggve Lundh (tillfrågad) föreläser om
Strindberg på ett annorlunda sätt. (500 kr) Preliminärt datum: 13/10 kl 15-17.
Ost, kex och vin serveras. Marianne formulerar inbjudan.
Marianne och Ingegerd sköter tillsammans inköp inför kvällen.
JULFEST
Preliminärt datum: 8/12. Att arrangera evenemanget i annan lokal har
diskuterats, men idén avslogs. Istället, pga platsbrist, ska Byalagets medlemmar
prioriteras, och festen hållas i puben som tidigare. Kostnad: Barn 100 kr, vuxna
250 kr. Inbetalas i förskott senast 25/11.
ÖVRIGA FRÅGOR
Förslag från Caroline: Utveckla och förnya pubens regelverk, och se till att
pubvärdar får denna, för att underlätta för värdarna, samt minimera arbete för
pubansvariga.
Monika och Finn uppmanas bestämma pubens utbud. Ska vi sälja vatten och Cola tex?
Pris?
Upptagning av bryggan: Dan och Magnus kontaktar Erik och fastställer datum och
plan.
NÄSTA MÖTE
Tid ej fastställt.
...........................................................................................................................................................................................................................................
MÖTESPROTOKOLL
Styrelsemöte, Kanotbacken 2012-06-26
Närvarande: Marianne Sjöquist, Dan Åsander Finn Habbor Patric Larsson Caroline Johansson Ulf Larsson Monika Björklund Ingegerd Ånestrand Leif Lantz
MÖTET ÖPPNAS FASTSTÄLLANDE AV ARBETSFÖRDELNING I STYRELSEN
Kassör: Leif Lantz får fortsatt förtroende.
Sekreterare: Caroline Johansson tilldelas fast position
Pubansvarig: Dan Åsander – med hjälp av Monika Björklund och Finn Habbor
SOMMARPUB/FEST VID BADET: Dan och Patric har lagt evenemanget som förslag. Aktivitet vid badet med vattentema dagtid, pub efter kl 19.
Beslut: Dan, Patrik, Monika och Finn hålls ansvariga för evenemanget som ska hållas samma dag som simskolans avslutning 21/7.
Internt evenemangsmöte hålls ansvariga emellan. Ingegerd annonserar händelsen på webben.
KALENDARUIM 2012. Inga ändringar eller tillägg till vad som ligger på webben.
ANDRA FÖRSLAG PÅ AKTIVITETER. Mer varierad pubverksamhet önskas för att locka byborna. Förslag på temadagar eller annat samlas in av Monika och Finn, som sätter ihop pubschema och tillfrågar lämpliga värdar.
PUB-VERKSAMHET.
Olika temadagar diskuterades. Stor frihet ska ges pubvärden. After Work har önskats av många. TV bör köpas in för tex fotbolls- spel- eller karaokekvällar.Patric frågar Frank om han vill ordna detta.
Puben behöver förnya hyreskontraktet skriftligen. Dan vill att K-G ska ansvara för på- och avstängning av vatten hädanefter. Ekonomi pubverksamhet: ca 10 000 kr finns i kassan kring årsskiftet.
Det är nödvändigt för att täcka lokalhyra och el. Ev överskott gör aktiviteter möjliga.
ÖVRIGT. 5 000 kr avsätts för investering i utemöbler att använda vid evenemang som Oktoberfest och Midsommar. Ingegerd ansvarar för detta.
Brandinspektion av bastun ska ske. Leif ser till att någon låser upp och tar fram stege.
1.
Mötets öppnande och dagordningens godkännande
Patric Larsson hälsade medlemmarna välkomna till mötet denna lätt höstlika dag.
2.
Fråga om dagordningen kan godkännas.
Dagordningen godkändes.
Håkan Andersson presenterade
valberedningens förslag till styrelse och suppleanter. Ordförande Patric Larsson
som avgår föreslås ersättas av Marianne Sjöquist och suppleanten Anna Lena
Söderling föreslås ersättas av Caroline Johansson. För övriga ledamöter,
suppleanter, revisor och revisorsuppleant föreslås omval.
Stämman godkände och beslutade enligt valberedningens förslag.
Roll |
Vem |
Vald år |
Period |
Typ av val i år |
Från år |
Till år |
Ordförande |
Marianne S |
2012 |
1 år |
nyval |
2012 |
2013 |
Kassör |
Leif L |
2005 |
2 år |
sittande |
2011 |
2013 |
Ledamot1 |
Danne Å |
2011 |
2 år |
sittande |
2011 |
2013 |
Ledamot2 |
Ingegerd Å |
2011 |
2 år |
sittande |
2011 |
2013 |
Ledamot3 |
Magnus O |
2009 |
2 år |
sittande |
2011 |
2013 |
Suppleant1 |
Caroline J |
2012 |
2 år |
nyval |
2012 |
2014 |
Suppleant2 |
Ulf L |
2007 |
2 år |
sittande |
2011 |
2013 |
Revisor |
Kjell S |
1993 |
2 år |
omval |
2012 |
2014 |
Revisorssuppl. |
Ove R |
2010 |
2 år |
omval |
2012 |
2014 |
Valberedning |
Eva M |
2000 |
1 år |
omval |
2012 |
2013 |
Valberedning |
Håkan A |
2007 |
1 år |
omval |
2012 |
2013 |
Puben: Danne efterlyste ny ansvarig för pubverksamheten från 2013 och ett förslag gavs från stämman, Monika Björklund, vilket omedelbart godkändes. Monika får själv engagera fler till Pub-gruppen. (Kan noteras att någon anmälde sig direkt.)
- En fråga om ev. beslut tagits att asfaltslägga torget ställdes. Vägföreningens ordförande Ove Randberg kunde svara att Vägföreningen inte har tagit något beslut och inte aktivt utreder frågan. Dock kan sägas att Länsstyrelsen tidigare har varit beslutande instans, men att ansvaret nu flyttas över till kommunen. Det är osäkert om Riksantikvarieämbetet kan ha synpunkter. Denna fråga får de som har intresse kring den ta upp på Vägföreningens årsmöte i augusti.
- Önskemål finns om att få gatubelysningens utseende mer tidenligt och samstämmig med byns karaktär än så som den nu ser ut. Marianne, vår nya ordförande, driver frågan vidare.
Under årets möte deltog drygt 30 medlemmar. Vi bjöds efter mötet på kaffe och goda chokladmuffins.
.................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från
styrelsemöte i Mora Byalag
13 okt 2011
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Ulf Larsson, Ingegerd Ånestrand, Danne Åsander
Ej närvarande: Magnus Ollén, Anna Lena Söderling
1) Patric öppnade mötet.
2) Inga kommentarer ang. föregående protokoll noterades.
3) Leif gick igenom kassarapporten och medlemsläget intäkterna.
4) Just nu finns det 34 862 kr på kontot och det kvarstår några fakturor och ett kommande julbord. Vi beräknar ett överskott på ca 15 000kr vid årsskiftet. Medlemmar uppgår till 132 st
5) Sim/fotboll skola rapport redovisad av Karin S närmare 30 barn deltog i år omkostnader ligger på 10 240kr och verkligt utfall blev 8200kr ett minus på 2040kr
Ingegerd tar kontakt med nya medlemmar(fd Monica Lundströms hus) ang medlemskap för verksamhetsåret 2012. Självklart får dom gå med i årets kvarvarande aktiviteter.
6) Nya stadgar kommer att presenteras inom kort Ingegerd renskriver och synkar med Patric
7) Bastun har blivit populär att boka, vi ser gärna att du/ni som använder bastun håller en ren och fräsch standard som gör det attraktivt för nästa besökare att komma dit, personliga/privata saker bör du plocka med dig hem efter att du har använt bastun.
8) Väghinder i form av blomlådor står just nu vid sågen till ingen nytta, därför skänkes dom nu bort innan vi tar en tur till tippen med dessa, vi vill att sågen ska vara en ren samlingsplats Ingegerd lägger även ut detta på Mora Blocket
9) Status rapport om oktober festen som äger rum den lör. 22 okt just nu närmare 60 personer anmälda och anmälningstiden har inte gått ut ännu. Det är ju fantastiskt bra respons och kul att anordna när medlemmarna är med på att öka sammanhållningen.
10) Nästa möte ej spikat
11) Mötet avslutat
Protokollförare
Patric Larsson
...................................................................................................................................................................................................................
Årsmöte byalaget.
1.
Mötets öppnande
Patric Larsson hälsade medlemmarna välkomna till mötet.
2.
Dagordningens godkännande
Stämman godkände mötets dagordning.
Valberedningen (Eva Mossgård och
Håkan Andersson) berättade att Bosse Liljeholm och Fredrik Wivemar har valt att
lämna sina uppdrag. Valberedningen föreslog att åter välja Patric Larsson som
ordförande samt att Bosse L ersätts av Dan Åsander och att Fredrik ersätts av
Ingegerd Ånestrand. Övriga ledamöter väljs om.
Stämman valde att antaga valberedningens förslag.
Styrelsen får därmed följande utseende:
Roll |
Vem |
Vald |
Period |
Typ av val |
Från år |
Till år |
Ordförande |
Patric L |
2006 |
1 år |
omval |
2011 |
2012 |
Kassör |
Leif L |
2005 |
2 år |
sittande |
2010 |
2012 |
Ledamot 1 |
Danne |
2011 |
2 år |
nyval |
2011 |
2013 |
Ledamot 2 |
Ingegerd Å |
2011 |
2 år |
nyval |
2011 |
2013 |
Ledamot 3 |
Magnus O |
2009 |
2 år |
omval |
2011 |
2013 |
Suppleant 1 |
Anna Lena |
2006 |
2 år |
sittande |
2010 |
2012 |
Suppleant 2 |
Ulf L |
2007 |
2 år |
omval |
2011 |
2013 |
|
|
|
|
|
|
|
Revisor |
Kjell S |
1993 |
2 år |
sittande |
2010 |
2012 |
Revisorssuppl |
Ove R |
2010 |
2 år |
sittande |
2010 |
2012 |
- Ola Lindqvist har föreslagit att ca 3000 kr per år fonderas för underhåll av bryggan i badhagen. Stämman antog förslaget.
- Staffan Göranson föreslog en översyn av gällande stadgar. Dels för att de är ofullständiga och dels för att de i viss mån är omoderna. Stämman antog förslaget. Styrelsen fick i uppgift att ta fram ett nytt förslag som ska presenteras på ett möte och som sedan får antagas enligt nu gällande stadgar.
- Göran Ranström påpekade att parkering i badhagen är förbjuden och att en väl synlig förbudsskylt är önskvärd. Eva Mossgård lovade ta upp frågan i vägföreningen och Ingegerd Å informerar om p-förbudet på www.moraby.se
- Ett förslag om att tidigarelägga årsmötet lades fram. Detta för att lättare kunna göra en budget för kommande år.
-
Staffan G har ett förslag till ny ordförande som får vidarebefordras till
valberedningen. Alla förslag på nya styrelsemedlemmar välkomnas av
valberedningen.
Under årets möte deltog 26 familjer varav det kom flera från samma familj. Vi bjöds efter mötet på kaffe och kaka.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................
1.
Mötets öppnande och dagordningens godkännande
Patric Larsson hälsade medlemmarna välkomna till detta extra möte. Dagordningen
godkändes.
Under detta extra möte deltog 16 medlemmar från 13 familjer. Närvarolistan finns hos Patric Larsson. Några medlemmar hade lämnat fullmakter.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från
styrelsemöte i Mora Byalag
den 29 augusti 2010 kl. 17.00 hos Leif
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Magnus Ollén, Ulf Larsson, Anna Lena Söderling. Inbjudna: Ingegerd Ånestrand och Danne Åsander.
Icke närvarande: Fredrik Wivemar och Bosse Liljeholm
1) Patric öppnade mötet.
2) Vi gick igenom föregående protokoll och kommenterade följande:
· Magnus Ollén pratar med Ola L om nycklar till puben och källaren så att Eva Mossgård får en nyckel. Ingegerd Å kollar nycklar till bastun med Håkan Swärd. Hemsidan får senare innehålla information om vem som har vilka nycklar.
· Diana ska kontakta Patric om promenadstigen.
· Några fullständiga stadgar har inte hittats. Vi letar vidare.
· Det blir för dyrt för Byalaget att skaffa egen domän så vi fortsätter som nu.
· Till nästa år finns förslag på ny resurs för gräsklippning i badhagen.
· Magnus O ska räkna hur många stolar Byalaget har.
· Ingegerd har inte skrivit ihop något välkomstbrev, men har välkomnat några nyinflyttade och berättat om Byalaget.
· Vi beslöt också att alla ledamöter i styrelsen ska meddela Patric om vi kommer eller inte till framtida möten.
3)
Sammanslagningen av Byalaget, Puben, isjakterna och Rent Mora:
Med anledning av den beslutade sammanslagningen träffas styrelsen den 12/9 för
att ta fram en ny budget. Ev. kommer styrelsen att behöva kalla till en extra
föreningsstämma med anledning av den nya budgeten.
4)
Arbetsgrupper inom nya Byalaget
Det har inkommit förslag från en medlem kring uppdelning av arbetsgrupper.
Ingegerd tar till nästa möte fram ett förslag som vi då diskuterar vidare.
5) Datum för schemaläggning av framtida möten: Frågan bordlades till nästa möte.
6) Ekonomi: Byalaget har för närvarande 22 199 kr på postgirokontot, 307 kr finns som kontanter och bastukassan har 1 778 kr.
7) Övrigt: Badplatsen diskuterades då den använts av många denna sommar. Leif kontaktar Björn Wetterstrand på Fritidsförvaltningen och kollar om kommunen anser att badplatsen är allmän. I badhagen skulle det behövas fler soptunnor och ev. någon toalett. Antingen får vi finansiellt stöd från kommunen eller bekosta förbättring själva.
8) Nästa möte är den 12/9 kl. 15.00 hos Ingegerd Ånestrand.
9) Mötet avslutades.
Vid anteckningarna, Anna Lena Söderling
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll angående sammanslagning av Byalag, Bastu, Pub och isjakter.
Mötet hade sammankallats för att ta ställning till Byalagets erbjudande om att Pub, Bastu samt Isjakter skulle upptas i Byalaget.
Kallelse till mötet hade satts upp på byalagets anslagstavlor i god tid. Mötet var också annonserat på hemsidan moraby.se. Mötet beslutade att kallelse utgått i god ordning och att mötet
därför var behörigt.
Till att leda dagens förhandling utsågs Göran Ranström.
Närvarande var 11 röstberättigade till Puben, 8 röstberättigade till Bastun och 5 röstberättigade till Isjakterna.
Dessutom hade 12 röster avlagts skriftligt för Puben, 5 för Bastun och 3 för Isjakterna.
Med överväldigande majoritet röstade varje ”förening” för sig ”JA” till Byalagets förslag om att uppgå i Byalaget.
Synpunkter framfördes för att även i fortsättningen ha en separat ekonomisk redovisning för varje aktivitet inom Byalagets redovisning.
Vid protokollet
Dan Åsander Göran Ranström
Mora den 31 juli 2010
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från styrelsemöte i Mora Byalag
den 28 juni 2010 kl. 19.00 hos Patric
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Magnus Ollén, Bosse Liljeholm, Ulf Larsson, Fredrik Wivemar och Anna Lena Söderling
Adjungerade: Danne Åsander och Ingegerd Ånestrand.
1) Patric öppnade mötet och Anna Lena utsågs till mötets sekreterare.
2) När det gäller förslaget kring samgåendet av Puben, Bastun m fl berörda intresseföreningar, planeras ett möte för dessa föreningar att hållas den 31 juli.
3) Den korrigerade verksamhetsberättelsen kommer att anslås på tavlorna samt uppdateras på hemsidan.
4) Leif och Patric har tagit fram en budget och när den är helt klar anslås den på tavlorna samt publiceras på hemsidan. Nu har 136 familjer betalat.
5) De lås till husen vid Bastun, som nämndes på årsmötet, är nu tre och det finns till dessa 8 nycklar. Samtliga passar till de tre låsen. Håkan Swärd har just nu två lås och Magnus Ollén har ett. Hemsidan får berätta var låsen sitter och vilka som har fått nycklar.
6) Apropå förslaget om en promenadstig önskar styrelsen mer information för att kunna gå vidare. Anna Lena ber Diana om en mer detaljerad idébeskrivning.
7) Originalet eller en fullgod kopia av Byalagets stadgar har inte hittats. Sidan med namnunderskrifter saknas. Danne lovade att leta i gamla gömmor och Leif L ska titta igenom de pärmar han har. Om stadgarna ska kunna publiceras på hemsidan måste alla sidor finnas.
8) Ingegerd fick i uppgift att ta reda på vad det kostar för Byalaget att själva äga domänen www.moraby.se Idag hyser vi in oss på en av styrelseledamöternas abonnemang/webbhotell vilket inte är en optimal lösning.
9) Klippning av gräs i badhagen har inte skett/sker för sällan. Leif påminner.
10)Bokning av bord och stolar kommer att presenteras på hemsidan och bokas via mail till Ingegerd Å, ingegerd@anestrand.se eller via telefon 016-96448. Idag finns 14 bord och ett än så länge okänt antal stolar.
11)Ingegerd fick i uppgift att skriva ett förslag på välkomstbrev. Det ska informera om Byalaget och dess verksamhet och ska kunna lämnas till nyinflyttade. Ett sådant har funnits tidigare, men sedan en lång tid fallit i glömska.
12)Patric vill att samtliga invalda in styrelsen alltid meddelar om de kommer eller inte när kallelse till möte skickats ut.
13)Leif L meddelade att Eva Mossgård frågat efter nyckel till källaren intill Sågen. Danne lovade att kontakta Eva då viss förvirring har rått vilka nycklar som går till vad.
14)Nästa möte: söndagen den 22 augusti 2010 kl. 19.00 hos Bosse L.
Vid protokollet
Anna Lena Söderling
Budgetförslag 2010 | |||||||
Förväntade intäkter i tkr | |||||||
Medlemsavgifter | 134x150:- | 20100 | |||||
Eskilstuna Kommun | 1x 5000:- | 5000 | |||||
Summa Intäkter | 25100 | ||||||
Kostnader i tkr | |||||||
Årsavgift Plusgiro | 450 | ||||||
Årsavgift Domänkostn. Hemsidan | 500 | ||||||
Moranappet | 1000 | ||||||
Valborg | 2500 | ||||||
Städning Badhagen | 600 | ||||||
Försäkring | 1000 | ||||||
Gräsklippning Badhagen | 2500 | ||||||
Renhållning Ea kommun Badet ,Sågen | 4500 | ||||||
Julbord/ Grantändning | 5000 | ||||||
Bryggfästen | 3000 | ||||||
Badstege | 7200 | ||||||
Övriga kostnader | 3500 | Porto / Brevpapper/Kuvert mm | |||||
Oförutsedda utgifter | 3500 | ||||||
Summa Kostnader | 35250 | ||||||
Underskott | -10150 |
1.
Mötets öppnande och dagordningens godkännande
Patric Larsson hälsade medlemmarna välkomna till mötet denna vackra
försommardag. Dagordningen godkändes.
Valberedningens Håkan Andersson föreslog sittande styrelse och suppleanter. Revisorssuppleanten Erik Tronét har avböjt omval och som ny revisorssuppleant föreslog valberedningen Ove Randberg.
Roll |
Vem |
Vald år |
Period |
Typ av val |
Från år |
Till år |
Ordförande |
Patric L |
2006 |
1 år |
omval |
2010 |
2012 |
Kassör |
Leif L |
2005 |
2 år |
sittande |
2010 |
2011 |
Ledamot1 |
Bosse L |
2004 |
2 år |
omval |
2010 |
2012 |
Ledamot2 |
Fredrik W |
2005 |
2 år |
sittande |
2010 |
2011 |
Ledamot3 |
Magnus O |
2009 |
2 år |
sittande |
2010 |
2011 |
Suppleant1 |
Anna Lena |
2006 |
2 år |
omval |
2010 |
2012 |
Suppleant2 |
Ulf L |
2007 |
2 år |
sittande |
2010 |
2011 |
|
|
|
|
|
|
|
Revisor |
Kjell S |
1993 |
2 år |
omval |
2010 |
2012 |
Revisorssuppl |
Ove S |
2010 |
2 år |
nyval |
2010 |
2012 |
Stämman beslutade enligt valberedningens förslag.
Patric föreslog att utöka styrelsens fem ordinarie ledamöter till sju.
Stadgarnas §3 säger att Byalaget ska ha fem ledamöter inkl. ordförande och
kassör, samt två suppleanter. Då förslaget lämnades på denna stämma kan beslut
om stadgeändring tas först på nästkommande årsstämma. Under tiden kan de
tilltänkta ledamöterna (Ingegerd Å och Danne Å) adjungeras på kommande möten.
Det innebär att de kallas till möten som tillfälliga ledamöter utan rösträtt.
- Grillplatsen i badhagen: Håkan Swärd berättade att berörda markägare, som är Eva och Daniel, har godkänt den nya föreslagna platsen. Håkan frågade vad som nu ska hända. Det framkom att Danne och Magnus Ollén ska se till att de nya ekstockar som redan finns på plats sågas till.
- Gunilla Ranström har noterat att ”icke bybor” ibland använder grillen i badhagen och att det inte är så bra att det ligger kol under byns grill som står där. Bosse L har skänkt hänglås med 6 st. nycklar vilket möjliggör att kolen mm kan låsas in i bastun eller förråden intill och att fler då kan härbärgera nycklarna. Vilka som får nycklar får hemsidan informera om.
- Det framkom synpunkter på att det är viktigt – med tanke på Byalagets framtida medlemmar – att vi idag dokumenterar beslut och ordningsregler. Hemsidan kommer att vara till stor hjälp för detta och så även alla protokoll som skrivs.
- På en fråga om utlagda och inte utlagda väghinder hänvisades till Vägföreningen.
Under årets möte deltog 35 medlemmar plus ett antal barn. Vi bjöds efter mötet på kaffe och bullar.
Verksamhetsberättelse
Mora Byalag 2009
Årsmöte
Årsmötet hölls i sågen den 30maj 2009 och 36 medlemmar närvarade. Det serverades kaffe och kaka.
Styrelsen har haft 8 st protokollförda möten fram till idag
Följande styrelse, revisorer och valberedning valdes för verksamhetsåret 2009
Patric Larsson |
ordförande |
Leif Lantz |
kassör |
Bo Liljeholm |
ledamot |
Fredrik Wivemar |
ledamot |
Anna Lena Söderling |
suppleant |
Ulf Larsson Magnus Ollén |
Ledamot suppleant |
Kjell Sköldberg |
revisor |
Eric Trônet |
revisorssuppleant |
Håkan Andersson |
valberedning |
Eva Mossgård Ozolins |
valberedning |
Medlemmar
Antal medlemmar i Mora Byalag uppgår till 134st medlemmar under 2009/2010
Midsommar
Gårdarna i byn ordnade traditionsenligt Moras midsommarfirande under hela midsommarveckan. Som vanligt var firandet välbesökt och lyckat genomfört. Ny tradition är att midsommar stången tas ner på lördagen innan samt att tält mm färdigställs på måndagen i midsommar veckan
Midsommardagen – Mora Regatta och Brännboll
Båtar tävlade i sedvanlig ordning
Även brännbollen var het med barn och vuxna i mixad match sedan glass vid Sundbyholms marina.
Gemensam knytis med dans och underhållning i sågen avslutade kvällen
Simskolan
Simskolelärare Viktor och med två assistenter Bea och Magna höll i årets simskola som lockade 17 barn i åldrarna 3 –11 år. Vattenprovet startade den 28 juni och hade avslutning den 8 juli med märkes och diplomutdelning samt simborgmärkestagning.
Fotbollsskola
ledd av Oskar Eriksson
Gudstjänst
Karin Smederöd anordnade sommargudstjänst sågen. En nätt skara ville få lite andlighet en eftermiddag i augusti.
Kräftkalas
Lördagen 29 aug genomfördes ett gigantiskt kräftkalas på Backgårdens loge väldigt uppskattat och många deltagare 130st som dansade till levande musik och komponerade egna snaps visor kreativiteten var på högsta nivå.
Höststädning
Den årliga upptagningen av bad bryggan och iordningställande inför vintern i badhagen genomfördes av ett antal tappra medlemmar i oktober månad.
Grantändning
Nytt får året var att vi genomförde en mindre aktivitet på torget och tände byns vackra gran den 1:a advent vilket kommer att ske framöver
Julbuffé
Den 4 december samlades ett drygt 70-tal personer på torget för att tända facklor och sedan i fackeltåg bege sig ner till en mycket fin dekorerad ”jordkällare” i julens tecken för att värma oss med glögg. Efter detta gick vi till puben där vi åt av Maivor och Philips fantastiska julbuffé. Allsång och snapsvisor av trubadur kvällen lång. Samt lotteri med lokalt sponsrade priser var uppskattat
Moranappet
Lördagen den 13 februari genomfördes Moranappet med 30 antal deltagare. Arne Karlsson och Leif Lantz bjöd på korvgrillning. Perfekt vinter väder med strålande sol och blank is lockade många flitiga vinter fiskare. Trots det var fiskarna inte direkt på hugget men
Vårstädning
Lördagen den 18 april var det dags för den årliga vårstädningen i badhagen. Ett fåtal tappra själar samlades för att kratta, städa stranden
Valborg
Bryggan som är lagad lades i sön 19 april.
När mörkret nästan fallit den 30 april samlades ett stort antal bybor för att beskåda Morabrasan.
Pubens filial hölls öppen av Monika Lundström och Kristina Morvik och korv grillades. Senare tändes fyrverkerier som nästan slog ut Sundbyholms.
Årsmöte
30 maj 2009
Verksamhetsberättelsen följer Kalendariet med början från årsmötet 2009 05 30 och utges i samband med årsmöte.
Upprättad av
Patric Larsson Ordförande Mora Byalag
...........................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från
styrelsemöte i Mora Byalag
den 3 maj 2010 kl. 19.00 hos Anna Lena
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Magnus Ollén, Ulf Larsson, Bosse Liljeholm, Anna Lena Söderling
Ej närvarande: Fredrik Wivemar
Inbjudna: Ingegerd Ånestrand och Danne Åsander
1) Patric öppnade mötet.
2) Inga kommentarer ang. föregående protokoll noterades. Valborg blev en lyckad tillställning enligt de närvarande, många kom, brasan brann i lagom takt, barnkören, bänkarna från Sågen, korven och fyrverkeriet var mycket uppskattade inslag.
3) Kontaktlistan skickades runt för uppdatering.
4) Aktiviteter inför årsmötet:
· Frågan om sammanslagning av Byalaget, Puben och Rent Mora. Medlemsantalet i Byalaget är 136 familjer, Puben har 84, Rent Mora 31 varav 3 inte är medlemmar i Byalaget. Ett förslag diskuterades som styrelsen kunde enas om och som Anna Lena skriver och skickar ut på remiss. Ingegerd publicerar sedan det slutliga förslaget på www.moraby.se
· Patric skriver ihop en verksamhetsberättelse och fixar kaffe.
· Magnus O fixar bullar.
· Anna Lena kontaktar valberedningen inför årsmötet.
5) Övrigt
Bokning av stolar och bord kommer inom kort att ske via www.moraby.se – har man ingen dator får man kontakta Ingegerd som gör bokningen.
De som anmält e-post-adress till Ingegerd kommer i fortsättningen att få mail som påminner om aktiviteter i kalendariet. Denna väg kommer även information som t ex ”inbetalningskort” att komma.
Bosse L kan om det behövs fixa nytt hänglås med många nycklar till bastun.
Badhagen är en viktig plats sommartid och ska skötas bättre, dvs. gräs ska klippas ofta och röjning måste ske med jämna mellanrum. Patric frågar lokala förmågor. Om vi inte får någon sådan har Ulf kontakter som ev. skulle kunna sköta detta regelbundet utan att det skulle kosta mer än idag. Danne och Magnus O ser till att mer sand körs till badplatsen. Grillplatsens bänkar ska bytas.
6) Leif nämnde ekonomin. Byalaget har för närvarande 25 188 SEK på postgirokontot.
7) Nästa möte är årsmötet. Fram till dess sker kontakter via mail.
8) Mötet avslutades.
Vid anteckningarna, Anna Lena Söderling
....................................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från styrelsemöte i Mora Byalag
Tid och plats: 17 april 2010 i badhagen
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Anna Lena Söderling, Magnus Ollén samt speciellt inbjudna Danne Åsander och Ingegerd Ånestrand.
Frånvarande: Bosse Liljeholm, Ulf Larsson och Fredrik Wivemar
1) Patric öppnade mötet.
2) Planering inför det stundande valborgsfirandet i badhagen:
· Patric L och Magnus O lånar brandspruta.
· Leif köper in fyrverkeripjäser.
· Danne Å stämmer av med Monica L och Christina M så att pubfilialen i bastun öppnas som vanligt.
· Patric skriver ihop en inbjudan som sätts upp på anlagstavlorna samt skickar samma information till Ingegerd Å som publiceras på www.moraby.se
· Anna Lena ansvarar för korvgrillningen. Finn Habbor m fl ställer upp som korvgrillare.
· Ingegerd Å fick i uppgift att köpa in 200 korvar, korvbröd senap, ketchup och Festis.
· Patric kollar hur mycket grillkol som finns och skaffar mer om sådant behövs.
· Johanna fick i uppgift att försöka få fram ett nytt galler till grillen till Valborgsmässoafton då det gamla har tjänat ut.
3) Årsmötet. Flera i styrelsen är inte i Sverige den 29 maj varför årsmötet bör flyttas. Nya förslag är 23 maj eller 5 juni, där 23 maj föredrogs. Beslut tas på nästa styrelsemöte den 3 maj. Då hinner vi få ut kallelse i tid om det blir 23 maj.
4) Förslaget om att slå samman flera av Mora bys föreningar diskuterades och diskussionen fortsätter på nästa möte då ett förslag ska utarbetas som ska presenteras i kallelsen till årsmötet.
5) Styrelsen önskar att i fortsättningen skicka all information såsom protokoll, kalendarium, inbjudningar, inbetalningsinformation via email. Alla som har en email-adress och inte tidigare har meddelat den till Leif Lantz eller till hemsidan (Ingegerd Å) uppmanas att göra det. Dock kommer alltid pappersexempel att finnas att hämta i en framtida låda vid torget.
6) Nästa möte: måndagen den 3 maj 2010 kl. 19.00 hos Anna Lena.
Vid protokollet
Anna Lena Söderling
..........................................................................................................................................................................................................................................................................
Protokoll från
styrelsemöte i Mora Byalag
5 november 2009 kl. 19.00 hos Patric
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Magnus Ollén, Ulf Larsson
Ej närvarande: Anna Lena Söderling, Fredrik Wivemar och Bosse Liljeholm
Inbjudna: Ola Lindkvist och Dan Åsander
1) Patric öppnade mötet.
2) Sju medlemmar har inte betalat avgiften. Det diskuteras huruvida dessa medlemmar fortfarande har någon anknytning till Moraby och i vilken utsträckning styrelsen skall arbeta för att få dessa att betala.
3) Stranden är åtgärdad med sand som har körts dit av Fredrik Possnert. Ko-färjan har även den ställts upp vid stranden och markarbetet har även det utförts av Fredrik. Den nya grillplatsen skall om möjligt vara i Ko-färjan framöver, Dan Åsander har några idéer om hur detta skall göras. Iordningställandet av detta kommer att ske under våren vid den sedvanliga Badhagsstädningen. En ny badstege kommer att införskaffas lagom till isättandet av bryggan och styrelsen pratar med Johanna Ragnebro som via sitt jobb bör kunna ordna detta.
4) Ett av de nya borden är skadat och Magnus Ollén åtgärdar.
5) Hemsidan är nere, för mycket ligger uppe just nu. Ingegerd Ånestrand jobbar med detta.
6) Det nya tältet diskuteras, skall det hyras ut? Risk finns att det går sönder och vem är då ansvarig?
7) Gran till torget fixas av onsdagsgänget. Styrelsen genom Patric kollar om de även kan införskaffa ny belysning.
8) Medlemsantalet i rent mora är 39 familjer. Mjölk har 105 medlemmar. Styrelsen diskuterar huruvida dessa tre föreningar kan bli gemensam på något sätt.
9) Mjölk firar tio år nästa år. Olika evenemang diskuteras.
10) Grantändningen blir i år på en lördag, den 28:e november. Mjölk håller puben öppen och bjuder på grillad korv, glögg och pepparkakor.
11) Leif går igenom ekonomin. Byalaget har för närvarande 17 202 skr.
12) Julbuffé i Puben den femte december till en kostnad av 200 skr per person. Det bjuds på underhållning och lotteri. Leif ordnar med inbjudan och kollar vilka som kan tänkas servera glögg i jordkällaren. Ulf fixar sopsortering inför kvällen. Delar av styrelsen träffas på fredagen för att ställa i ordning bord och stolar.
13) Inget nytt datum för nästa möte bestämdes.
14) Mötet avslutas.
Vid anteckningarna, Magnus Ollén
.............................................................................................................................................................................................................................................................
VerksamhetsberättelseMora Byalag
Årsmöte
Årsmötet hölls i sågen den 31maj 2008 och 36 medlemmar närvarade. Det serverades kaffe och kaka.
Styrelsen har haft 6st protokollförda möten fram till idag
Följande styrelse, revisorer och valberedning valdes för verksamhetsåret 2008/2009
Patric Larsson |
ordförande |
Leif Lantz |
kassör |
Anneli Strömberg |
sekreterare |
Bo Liljeholm |
ledamot |
Fredrik Wivemar |
ledamot |
Anna Lena Söderling |
suppleant |
Ulf Larsson |
suppleant |
Kjell Sköldberg |
revisor |
Eric Trônet |
revisorssuppleant |
Håkan Andersson |
valberedning |
Eva Mossgård Ozolins |
valberedning |
Medlemmar
Antal medlemmar i Mora Byalag uppgår till 138st medlemmar under 2008/2009
Midsommar
Gårdarna i byn ordnade traditionsenligt Moras midsommarfirande under hela midsommarveckan. Som vanligt var firandet välbesökt och lyckat genomfört.
Midsommardagen – Mora Regatta och Brännboll
Båtar tävlade i sedvanlig ordning
Även brännbollen var het med barn och vuxna i mixad match sedan glass vid Sundbyholms marina.
Gemensam knytis med dans och underhållning i sågen avslutade kvällen.
Simskolan
Simskolelärare Viktor och med två assistenter Bea och Magna höll i årets simskola som lockade 17 barn i åldrarna 3 –11 år. Vattenprovet startade den 28 juni och hade avslutning den 8 juli med märkes och diplomutdelning samt simborgmärkestagning.
Fotbollsskola
En ny tradition som startade en vecka efter simskolan som var populär bland barnen i Mora ledd av Oskar Eriksson
Gudstjänst
Karin Smederöd anordnade sommargudstjänst på Stor gårdens gräsmatta. En nätt skara ville få lite andlighet en eftermiddag i augusti.
Höststädning
Den årliga upptagningen av bad bryggan och iordningställande inför vintern i badhagen genomfördes av ett antal tappra medlemmar i oktober månad.
Grantändning
Nytt får året var att vi genomförde en mindre aktivitet på torget och tände byns vackra gran den 1:a advent vilket kommer att ske framöver
Julbuffé
Den 13 december samlades ett drygt 70-tal personer på torget för att tända facklor och sedan i fackeltåg bege sig ner till en mycket fin dekorerad ”jordkällare” i julens tecken för att värma oss med glögg. Efter detta gick vi till puben där vi åt av Maivor och Philips fantastiska julbuffé. Allsång och snapsvisor av trubadur kvällen lång. Samt lotteri med lokalt sponsrade priser var uppskattat.
Julmarknad
Numera traditionsenlig julmarknad hölls i KGs lada och pub den 14 dec. Lokala förmågor visade upp sina produkter och hantverk och en del affärer genomfördes. Pengarna gick till S O S barnbyar.
Moranappet
Lördagen den 14 februari genomfördes Moranappet med 30 antal deltagare. Arne Karlsson och Leif Lantz bjöd på korvgrillning. Perfekt vinter väder med strålande sol och blank is lockade många flitiga vinter fiskare. Trots det var fiskarna inte direkt på hugget men Anders Johansson drog upp en fin abborre och tog hem årets seger i tävlingen.
Vårstädning
Lördagen den 18 april var det dags för den årliga vårstädningen i badhagen. Ett fåtal tappra själar samlades för att kratta, städa stranden
Valborg
Bryggan som är lagad lades i sön 19 april.
När mörkret nästan fallit den 30 april samlades ett stort antal bybor för att beskåda Morabrasan.
Pubens filial hölls öppen av Monika Lundström och Kristina Morvik och korv grillades. Senare tändes fyrverkerier som nästan slog ut Sundbyholms.
Verksamhetsberättelsen följer Kalendariet med början från årsmötet 2008 05 31 och utges i samband med årsmöte.
Upprättad av Patric Larsson
Ordförande Mora Byalag
........................................................................................................................................................................................................................................................
Mora Byalags årsmötesprotokoll
Tid och plats: 30 maj 2009 kl. 10.00 i Sågen
Anneli Strömberg lämnar sin plast till förfogande. Som ersättare valdes Magnus Ollén. Övriga ledamöter valdes om.
- Ordförande Patric Larsson omval
- Kassör Leif Lantz omval
- Fredrik Wivemar och Bo Liljeholm omval
- Suppleanter: Anna Lena Söderling och Ulf Larsson omval
- Revisor Kjell Sköldberg omval 1 år och revisorssuppleant Erik Troné omval 1 år
- Eva Mossgård och Håkan Andersson omval 1år
- Håkan Swärd lade fram ett förslag om att göra en bättre grillplats i badhagen – den flyttas längre ut på udden - då Magnus Smederöd har skänkt ekstubbar som passar för ändamålet. Berörda markägare, som är Eva och Daniel, ska med Håkan titta om den föreslagna platsen kan godkännas.
- Stig Hedström (Storgårn) undrade om det var möjligt att sätta en timer på julgranen så den inte drar ström dygnet runt under den tid på året den lyser. Då det innebär att ett uttag måste monteras, som i sig innebär en ny kostnad, beslöt stämman att ersättning för el utgår för granens belysning till den som betalar Storgårns el. Kassören verkställer ersättningen efter varje jul.
- Patric informerade om att midsommarstången från och med i år tas ned tidigare än förr. Detta för att den ska hinna torka efter renovering och målning så inte de som reser stången ska få färg på sig. I år sker nedtagningen LÖRDAGEN den 13 juni kl. 10.00. Alla hugade är välkomna att hjälpa till. Sågen städas måndagen i midsommarveckan.
- För att undvika att Sågen – som Byalaget ansvarar för – inte ska dubbelbokas - sker bokning numera genom att man ringer ordförande Patric 016-961 21 som har en boknnigskalender.
Bord och stolar kan lånas utan kostnad och nyckel till ladan finns hos Magnus Ollén som också håller koll på dessa bokningar. Byalaget ska köpa in några nya bord då flera av de gamla är i dåligt skick.
- En spontan fråga uppstod om det är möjligt att ”utomstående” får hyra Sågen för t ex bröllop. Stämman beslutade att endast ”utomstående” som har en relation till medlem i Byalaget kan få hyra Sågen enligt samma taxa som medlemmar hyr Puben. Byalagsmedlemmen ska i dessa fall informera om de regler vi har kring ordning, tider, el och städning.
- Alla som är pubvärdar ombeds läsa de regler som finns upprättade. Dessa får man när man hämtar nyckeln hos Olléns. Viktigt är att komma ihåg att även städa utomhus runt Puben. Det är Ola Lindqvist som har kontakt med K-G när det gäller själva publokalen.
- Patric uppmanade fler att ta ansvar för aktiviteter i kalendariet som inte har någon uttalat ansvarig. Nya aktiviteter välkomnas.
- På frågan om vad som ska göras med pengarna som finns i kassan berättade Patric att bryggan i badhagen behöver en renovering samt att mer sand ska införskaffas och läggas ut. Ev. tillkommer kostnader om grillplatsen ska flyttas. 15 000 kr finns budgeterat till festen i augusti.
- Ingegerd Ånestrand berättade lite om planerna som finns för Byalagets hemsidawww.moraby.se Där ska info om byns föreningar, styrelser, kontaktpersoner mm finnas. På sikt även ”Köp och sälj”, Dagens ros mm.
- Tack-presentkort delades ut till Smederöds för el till julgranen, till Ranströms för el till bastun och till Anneli Strömberg för hennes insats i styrelsen.
17. Nästa årsmöte ska hållas lördagen den 29 maj 2010 kl 10.00
Under årsmötet deltog 24 medlemmar. Vi bjöds på kaffe, bullar och sockerkakor.
...........................................................................................................................................................................................................................................................
Mora Byalag styrelsemötesprotokoll Tid och plats: 17 maj 2009 hos Patric
Närvarande: Patric Larsson (ordf.), Leif Lantz, Anneli Strömberg, Fredrik Wivemar, Bosse Liljeholm, Ulf Larsson
samt speciellt inbjuden gäst IngeGerd Ånestrand
Frånvarande: Anna Lena Söderling
1) Patric öppnade mötet.
2) Föregående protokoll godkändes
3) Förberedelse inför årsmötet 30 maj kl 10 i sågen genomfördes. Patric kokar kaffe och Fredrik står för hembakat. Patric och Leif träffas måndagen 18 för att skriva rapporter samt budget förslag mm.
4) Ingegerd Å och Fredrik W kommer att vara vårat ”tekniska råd” och nu skall hemsidan ta fart ordenligt. Ingegerd hade många bra tips och idéer på hur den skall se ut och uppdateras med jämna mellan rum. F och IG har kontakt om vad som skall läggas ut osv. Hemsidan skall bl.a få flera mappar om tex. midsommar, kalendariet, ”blogg” dvs. tycka till sida och även uppdaterade bilder mm. Vi ser fram emot resultatet inom kort.
5) Valborg genomfördes med en snabbt brinnande brasa och tjusiga raketer samt att korvgrillningen rullade på. Ca 100 pers deltog i år.
6) Vi planerar en större kräftskiva för alla medlemmar den 29/8. Vi kommer att hålla till på Backgården och upplägget blir knytis med musik. Vi hoppas att det blir samma succé som den tidigare kräftskivan 2006
7) Simskolan är populär och har många deltagare. Och även i år kommer den att genomföras. Innan badsäsongen drar igång kommer vi att fylla på med sand och fräscha upp stranden så det blir ännu trivsammare att gå ner till bad hagen. Vi får hjälp med det av Fredrik Possnert som kör dit sand och fixar till det hela.
8) Ekonomi 53611:- på plusgiro , 156.-kontantkassa, 1278:-Rent mora.
122 st medlemmar av totalt 138 har hittills betalt medlemsavgift.
9) Övrigt
Grannsamverkan i Mora.Anna Lena har fått uppdrag att genomföra ett infomöte i Mora där vi tar dit polis för att höja kunskapen och samarbete. Vi vill förebygga trygghet och säkerhet. Kallelse till detta kommer som vanligt upp på tavlorna och på mail när vi vet datum och tid. (Har du inte meddelat din mailadress eller om du har bytt så kontakta Leif Lantz).
Sågen kommer att få en bokningslista så att inte dubbel bokningar och missförstånd kan uppstå. Kontakt person för det är Patric Larsson
Inventering av stolar och bord och ev. komplettering av nya bord.